aku dan diriku

My photo
kota batu metropolitan
xdak apa2 yg menarik kot..malas la nk discribe..kang takabur plak jadinya..

kembara jalanan

Loading...

Tuesday, December 15, 2009

zaman kanak2

assalamualaikum semua...
untuk pertama kalinya..aku ingin berkongsi kan sesuatu dgn semua org..

kadangkala aku terasa yg amat sepi..hidup tanpa teman disisi..Allah jua yg sentiasa menemani..
aku anak ke 4 dari 8 beradik..tp arwah abgku yg ke3 dah pergi menghadap Ilahi..12 tahun dulu..

aku...
membesar dlm keluarga yg sederhana...alhamdulillah..semuanya rezki dari Allah..
tapi seusia 10 tahun...aku dah blaja mencari duit poket sendiri..aku xsampai hati tgk mak ayah aku kerja kuat..

aku satu2nya ank mereka yg berjaya masuk uni..blaja tggi..
harapkan abg yg sulung..
aku jadi benci kat dia..aku jadi marah kat dia..
sepatutnya..dia jd cth pada adik2..ni x..bg aku..dia lah buat adik2 aku yg lain jd xtentu hala..
4 org adik...1 je yg boleh harap..yg girl..
aku xtau cmna nk nasihat kan dorg lg..
aku terlalu jauh...mencari rezki utk ubah hidup family aku..
aku xmampu nk tgk adik2 aku..
masa aku di uni..tiada siapa yg tgk2 kan adik2 aku...aku jarang balik kg..sbb nk saving duit..aku xnk nyusahkan ibu ayah aku..
masa kecilku...ibarat akulah abg yg sulung..
masa aku darjah6...
aku dah tolong org niaga burger..sbb nk simpan duit utk beli buku..
aku xpernah ckp kat mak aku buku apa yg cikgu suh beli..xpernah minta..
duit sekolah..aku simpan...aku tolong jualkan nasi lemak yg mak buat..di sek..
so makan aku pon nasi lemak 2 la..air sejuk botol besar...
tapi aku bersyukur..alhamdulillah...
Allah mengajar aku sesuatu dgn kehidupan seperti itu...

Monday, December 14, 2009

12.12.1997..12 tahun yang lalu..

assalamualaikum semua..salam 1 malaysia..
dah lama rasanya aku xmenulis..kehilangan sesuatu dlm diri sendiri...
demam+ibu sakit+ayah xsihat+keje yg byk..so aku tggelam dlm dunia aku sendiri..
mencari di mana kekuatan utk aku bgn..tp bkn ini yg aku nk kgsi kan..

12.12.1997..pejam celik pejam celik..dah 12 tahun hari 2 berlalu..hari yg mengalirkan air mata semua org..perginya org yg aku amat syg..abgku..mohd aismudin namanya..aku adalah cermin dirinya..itu kata kwn2 abgku yg semuanya menjadi teman aku..menjadi pengganti dirinya dlm hidupku..
suaraku..persis suaranya..
wajahku..persis wajahnya..
tubuhku..persis tubuhnya..
perangaiku..persis perangainya..
semuanya cermin..

aku dibesarkan bersama dia..masa kecik2 dulu..kata ibu..nenek letakkan aku keta sorong 2 ngn abgku sekali..dia di belakang..aku didepan..itu kata ibu..
main semua sama2..
aku blaja memancing dari dia..
aku blaja moto juga dari dia..naik moto skali 4org...nk pi mancing ikan punya pasal..
hahaha...
aku baiki basikal dgn dia...masa 2 basikal dia cantik..mcm harley davidson..tp basikal 2 hilang kena curi..wuwuwuw...
aku merayau bersama dia..
aku kena ikat ngn ayah kat pokok byk kerengga ngn dia..
aku pegi tolong ibu niaga kat pasar.. juga ngn dia..
aku blaja main game juga ngn dia...
masa 2 game yg best...mario ngn game apa tah..aku xigt..game perang2 yg dua org 2..
game yg pakai tape lg...zaman batu lg..
hahaha...
aku juga pi mandi sungai ngn dia...blaja berenang ngn dia...
parut panjang di belakang pinggang aku juga kerana degil xnk ikut ckp dia..
masa 2 nk pi tgkap ikan..aku nk jg ikut jln yg dia ikut..padahal bahaya..dia suh ikut jln yg senang sikit..dekat je..degil punya pasal..
nah amik ko kena duri pagar kawat yg tajam 2...3cm pnjg terbelah..tp aku xjahit..esok je dah baik...terus pi tgkap ikan..
lg...panjat pokok mggis juga ngn dia...pokok rambutan..
berkhatan ngn dia..
pi lastik burung ngn dia...
tapi semuanya dah tggal kenangan dlm hidup aku..
aku dah xada kwn n abg serapat itu..

12.12.1997

umur aku time 2 12 tahun..darjah 6..abgku 14..tgkatan 2..

masa 2 hari jumaat..lebih kurang jam 12.15 tghari..dia suh aku pi belikan laksa untuk dia..
so aku belikan..then pas2 siap2 nk pi solat jumaat..so dah selesai solat jumaat..aku pulang dan pi main parit ngn kwn2..
lebih kurg pukul3 aku nk pulang..masa pulang 2lah aku trbau seharum merbak wangian..
rupanya tanda pemergian dia kepada Allah..
laksaku belikan tidak dimakannya..
kata ibu...dia curi2 ambil moto abg sulungku..dia start moto jauh dari rumah..
dia nk jumpa kwn dia..yg skg jg pengganti dirinya..

segalanya dah 12thn berlalu...
if dia ada skg..mesti dah kawin dia..dah berkereta..
aku impikan zaman kanak2 aku bersama dia..
skg aku tiada dia..
aku bersendiri membesar..menempuh usia dewasa..

abg..doaku smoga dirimu..bersama2 org yg mendapat rahmat Allah dan ditempatkan disyurgaNya..
usiamu terlalu muda semasa kau pergi..
aku sentiasa akan iringikan doa utk mu..sepanjang masa..
Al Fatihah...
Amin...
juga utk arwah nenekku..teman tidurku..

Wednesday, November 18, 2009

permulaan kisah Bicara Tentang 'Dia'

aku mula berbicara tentang 'Dia'..aku akan terus berbicara selagi ade cerita yg aku ingin ceritakan pd kalian..tentang 'Dia'..

Bicara Tentang 'Dia'...sesuatu yg aku zahir dan luahkan utk seseorang....

Monday, November 16, 2009

Bicara tentang 'Dia'

Pagi itu..aku terjaga dari tidur agak awal..lebih kurang jam 5.30 pagi.."Aahhhh...masih terlalu awal..!!" keluh hatiku..Ingin saja aku teruskan dengan mimpi indah tadi..lantas aku mencapai handphone sony ericsson yg aku beli 4 tahun dulu..masih berjasa dia pada aku..Dengan titik peluh menjadi RA semasa menuntut di universiti dahulu..dapatlah aku merasa handphone yg agak majulah dikategorikan..walaupun selalu sgt dah asyik padam..buka..padam buka sendiri.."hehehehehe...ko lah nyawa aku" ketawa aku sendirian.

"nunite...miss u 2 n tc" itulah mesej terakhir aku terima dari 'Dia'..Tidak terbaca aku akan mesej itu pada mlm tadi. Terlelap aku tanpa sedarkan diri. Keletihan memunggah barang dalam store di pejabat ku pagi Sabtu lalu..barangkali.."hmmmmmmm...miss u 2 ***"bisik ku pada diri sendiri..dengan harapan 'Dia' mendengar isi hatiku ini. Perasaan yg telah sekian lama aku tidak rasakan.

"Assalamualaikum dik!!..Apa khabar?Sihat?" Sapa bos aku yg tiba2 muncul dari pintu pejabat itu.."Waalaikumussalam kak!!..Sihat..cuma badan letih sikit la..semalam tak dpt tido dgn nyenyak"..jawabku pada bosku. Aku lebih senang memanggil bosku dgn panggilan akak. Puan Natrah namanya. So..aku hnya memanggil dgn panggilan Kak Nat shj. Aku suka skali akan nama Natrah. Entah kenapa??..bg aku..Natrah sgt cantik sebutannya. Tapi..nama 'Dia' juga amat cantik bg aku..Secantik orangnya.."Beruntung lah siapa yg memiliki wanita pemilik nama 'N** H****h' itu"..bisik hati kecilku..Mengelamun sejenak aku bersama akhbar "Sinar Harian" ditangan. Tidak terbaca walau sebaris ayat sekalipun kerana 'Dia'..

bersambung..

Tuesday, November 10, 2009

tak pernah faham diri sendiri..

lama aku xmenulis..bknnya apa..aku cuma kehilangan dlm nyata..cahaya di depan mata semuanya aku kegelapan..
hati kerunsingan..entah mencari apa..akhirnya aku buat keputusan yg paling sukar..
melupakan dan menjauhkan..
maaf ku pinta pada dia..aku terpaksa..aku dah xmampu utk berperasaan begini..
sakit...xde sape tau..
walaupon kegembiraan terkadang menjelma..xcukup utk buat aku senyum dan tenang..
teruskan hidup tanpa kasih dan cinta..
pergi selamanya..

Saturday, October 24, 2009

nk story cikit nie..

haaaa..semalam member aku kat kg msj aku..xpena2nya dia msj aku..tup!tup!msj..apa kejadah la plak mamat ni kan..then terus aku baca.."Akum..kjan selamat besalin baby boy kemarin kui6"..ha tu lah msjnya..wahhhhhh...seribu mcm perasaan timbul..tp yg paling byk..hepi la..errmmm..mesti korg tertanyakan??nape aku hepi??sape kjan 2??hehehehe...
kak jan atau norizan nama penuh dia..xgf aku masa skolah dulu..dah dpt baby dia..tumpang hepi.hehehehe...tapi dak2 ni ajak pi..aku plak xleh balik..huhu..xpe lah kan..nnti la ada masa aku pi la jenguk2 baby dia..hehehe..suke2...
xtau nk tulis apa sgt..tapi yg penting ari nie..
2 perkara berlaku..1 hepi..1 sedih..
tapi nevermind..just look in front of u..jgn pandang belakang.hehehe..
yg penting..masih mampu tersenyum..
gembira dgn kegembiraan org lain..memadai bg aku..
suke3..hehehe

kembali..

hehehe...akhirnya..aku kembali..setelah hampir 4 bulan aku hilang dlm dunia yg aku cipta..hari ni..aku kembali ke dunia realiti..aku,khir dan sesuatu..pada aku..sesuatu itu adalah hidup aku..

akhirnya aku faham...

assalamualaikum buat semua pengembara dunia..apa yg korg cari..dan apa yg aku cari..mgkin ada persamaan..mgkin juga jauh di persimpangan..ada perbedaan..

ermmm...bak kata dia.."kita faham"..dan buat sekian lama..akhirnya aku memahami..dan aku masih mampu tersenyum..
dan..aku tau..dimana aku bermula...akhirnya aku kembali ke tempat asal..
biar tiada sesiapa jua yg memahami..
untuk dia..terima kasih..
dan aku tidak pernah kesal mengenali dirimu..

Tuesday, October 20, 2009

bila mencintai seseorang..

aku rasakan..sejak aku jatuh cinta kat dia..hidup aku down gile..malas nk buat kerja..pi ofis..melepak je..main facebook..baca ntah pape..pelikkan??mula2..aku igt aku jatuh cinta skali lg nie..aku akan hepi..tapi ..xtau lah..kejap aku hepi..kejap aku sedih..aku buat2 hepi pon ade gak..aku jadi xtentu arah..nk merapu je..bukannya apa pon..saja nk sedapkan hati sendiri..
tapi semua nie..sbb cinta aku pd dia..aku saja yg bertepuk..masakan nk berbunyi..so terima lah kenyataan..
masalahnya...aku dah cuba ni..dah penat..nk tinggal je cm2..terpiki plak menyesal kang..yela..sbb aku xtau perasaan dia pd aku..yg dia pon..jgn la diam jer..maka..tertanya2 la aku nie..
argghhhhhhhh...penantian itu 1 penyeksaan..
skg..aku masih menunggu jawapan dari dia..
mungkin aku kena sedar dan cermin diri sendiri kot..
...
cinta ini..
datang xpernah aku undang..

Monday, October 12, 2009

langkah permulaan..

aku hanya insan biasa yg mencari ruang utk meluahkan secebis perasaan..
mungkin juga mgharap simpati makhluk yg bernama manusia..

ari nie..aku tinggalkan semua.semuanya..kerana.......????...
cuba memberi ruang pada diri utk merasa..memujuk hati sendiri..
apa itu kebahagiaan??
masih adakah kesempatan utk aku merasakannya..walaupun sedetik..

aku mencari sesuatu untuk menyatakan sesuatu..
tapi..pada siapa??