aku dan diriku

My photo
kota batu metropolitan
xdak apa2 yg menarik kot..malas la nk discribe..kang takabur plak jadinya..

Monday, December 14, 2009

12.12.1997..12 tahun yang lalu..

assalamualaikum semua..salam 1 malaysia..
dah lama rasanya aku xmenulis..kehilangan sesuatu dlm diri sendiri...
demam+ibu sakit+ayah xsihat+keje yg byk..so aku tggelam dlm dunia aku sendiri..
mencari di mana kekuatan utk aku bgn..tp bkn ini yg aku nk kgsi kan..

12.12.1997..pejam celik pejam celik..dah 12 tahun hari 2 berlalu..hari yg mengalirkan air mata semua org..perginya org yg aku amat syg..abgku..mohd aismudin namanya..aku adalah cermin dirinya..itu kata kwn2 abgku yg semuanya menjadi teman aku..menjadi pengganti dirinya dlm hidupku..
suaraku..persis suaranya..
wajahku..persis wajahnya..
tubuhku..persis tubuhnya..
perangaiku..persis perangainya..
semuanya cermin..

aku dibesarkan bersama dia..masa kecik2 dulu..kata ibu..nenek letakkan aku keta sorong 2 ngn abgku sekali..dia di belakang..aku didepan..itu kata ibu..
main semua sama2..
aku blaja memancing dari dia..
aku blaja moto juga dari dia..naik moto skali 4org...nk pi mancing ikan punya pasal..
hahaha...
aku baiki basikal dgn dia...masa 2 basikal dia cantik..mcm harley davidson..tp basikal 2 hilang kena curi..wuwuwuw...
aku merayau bersama dia..
aku kena ikat ngn ayah kat pokok byk kerengga ngn dia..
aku pegi tolong ibu niaga kat pasar.. juga ngn dia..
aku blaja main game juga ngn dia...
masa 2 game yg best...mario ngn game apa tah..aku xigt..game perang2 yg dua org 2..
game yg pakai tape lg...zaman batu lg..
hahaha...
aku juga pi mandi sungai ngn dia...blaja berenang ngn dia...
parut panjang di belakang pinggang aku juga kerana degil xnk ikut ckp dia..
masa 2 nk pi tgkap ikan..aku nk jg ikut jln yg dia ikut..padahal bahaya..dia suh ikut jln yg senang sikit..dekat je..degil punya pasal..
nah amik ko kena duri pagar kawat yg tajam 2...3cm pnjg terbelah..tp aku xjahit..esok je dah baik...terus pi tgkap ikan..
lg...panjat pokok mggis juga ngn dia...pokok rambutan..
berkhatan ngn dia..
pi lastik burung ngn dia...
tapi semuanya dah tggal kenangan dlm hidup aku..
aku dah xada kwn n abg serapat itu..

12.12.1997

umur aku time 2 12 tahun..darjah 6..abgku 14..tgkatan 2..

masa 2 hari jumaat..lebih kurang jam 12.15 tghari..dia suh aku pi belikan laksa untuk dia..
so aku belikan..then pas2 siap2 nk pi solat jumaat..so dah selesai solat jumaat..aku pulang dan pi main parit ngn kwn2..
lebih kurg pukul3 aku nk pulang..masa pulang 2lah aku trbau seharum merbak wangian..
rupanya tanda pemergian dia kepada Allah..
laksaku belikan tidak dimakannya..
kata ibu...dia curi2 ambil moto abg sulungku..dia start moto jauh dari rumah..
dia nk jumpa kwn dia..yg skg jg pengganti dirinya..

segalanya dah 12thn berlalu...
if dia ada skg..mesti dah kawin dia..dah berkereta..
aku impikan zaman kanak2 aku bersama dia..
skg aku tiada dia..
aku bersendiri membesar..menempuh usia dewasa..

abg..doaku smoga dirimu..bersama2 org yg mendapat rahmat Allah dan ditempatkan disyurgaNya..
usiamu terlalu muda semasa kau pergi..
aku sentiasa akan iringikan doa utk mu..sepanjang masa..
Al Fatihah...
Amin...
juga utk arwah nenekku..teman tidurku..

2 comments:

  1. innalillah ..

    sedekahkn al-fatihah byk2 . insyallah dia aman di sisiNya .

    amin .


    kuatkn semangat mu

    ReplyDelete